الف ـ علم الحدیث روایتی
1- تعریف: علم الحدیث روایتی علمی است که بوسیلة ان اقوال، افعال، احوال و تأییدات پیامبرr روایت و شناخته میشوند.[1] 2- موضوع: موضوع علم الحدیث روایتهای وارده از پیامبرr است از حیث اقوال و افعال و احوال و تأییدات.[2]
3- فایده: فایدة علم الحدیث روایتی اطلاع و آگاهی از اقوال و افعال و احوال و تأییدات پیامبر است.[3]
توجه: مسایل علم الحدیث روایتی ـ برخلاف مسایل تمام علوم دیگر مسایل کلی نیستند بلکه مسایل جزئی و قضایای شخصیّه میباشند مانند: پیامبرr چنین فرمود، چنین کرد و چنین بود.[4]
ب ـ علم الحدیث درایتی
1- تعریف: علوم الحدیث درایتی رشته قواعدی است که از احوال روایت کننده (راوی) و از خصوصیات روایت شده ( مروی) و همچنین کیفیت و کمیت زنجیرة روایتها (سند) کلاً از حیث رد و قبول بحث میکند.[5]
2- موضوع: موضوع علم الحدیث درایتی عبارت است از «راوی» روایتکننده و «مروی» روایت شده.[6]
3- فایده: فایدة علم الحدیث درایتی اطلاع و آگاهی از قوانینی است که میتوان بوسیله آن مقبول و مردود را از روایتهایی که به پیامبرr نسبت داده شدهاند بخوبی تشخیص داد.[7]
[1]- قواعد فی علوم الحدیث ص 22، مصطلح الحدیث ص 4، شرح بر کوی ص 7.
[2]- مصطلح الحدیث ص 4، شیخ سیوطی در تدریب الراوی ص 5 گفته است : موضوع علم الحدیث روایتی متن و سند است نه شخص پیامبر زیرا شخص یک انسان موضوع علم طب است و متأخرین و از جمله در شرح بر کوی ص: 5 برای دفع اعتراض شیخ سیوطی توضیح دادهاند که شخص پیامبر با حیثیت نامبرده موضوع علم الحدیث روایتی است.
[3]- مصطلح الحدیث ص 4، شرح بر کوی : فایده آنرا دسترسی به سعادت دین و دنیا ذکر کرده است.
[4]- مصطلح الحدیث ص 4 و 5.
[5]- شرح بر کوی ص 7، مصطلح الحدیث ص 2 و قواعد فی علوم الحدیث ص 22.
[6]- شرح بر کوی ص 7 و مصطلح الحدیث ص 2.
[7]- نزهه النظر عسقلانی ص 8، مصطلح الحدیث ص 3.
ای محقیق شما که ازنیروخاصی برای ادامه دادن برهرمطلب دلخواه تان هستید.
نظرات شما عزیزان:
.: Weblog Themes By Pichak :.